10 نکته مهم در بازدید ماهیانه از دیزل ژنراتور :


در مجتمع یا سایت های بزرگ اعم از کارخانجات تولیدی، بیمارستان ها، ورزشگاه ها و کارگاه های تولیدی و. در کنار دیزل ژنراتور می‌بایست یک نفر به عنوان اپراتور دیزل
ژنراتور حضور داشته باشد که ضمن چکاپ روزانه از خراب شدن دیزل ژنراتور جلوگیری کرده و همچنین در صورت بروز خطا به موقع اقدام نماید.

اپراتور یا تکنسین باید نگاه ویژه ای به دیزل ژنراتور داشته باشد و با توجه به آشنایی و دانشی که نسبت به دستگاه دارد به تعمیر و نگهداری آن بپردازد.اما اپراتور همواره باید
مسائلی را مد نظر داشته باشد تا در طول دوران کار خود دچار مشکل نشود.

آشنایی با صداهای دیزل ژنراتور : 

منظور این است که اپراتور یا تکنسین آنقدر به محیط و صداهای موجود در آن آشنایی داشته باشند که هر گونه تحولی در صدای جدید را متوجه شود و منبع آنرا پیدا کند. اگر
وسیله ای از حالت عادی خود خارج شود و دچار مشکل شود اولین چیزی که خود را نشان میدهد صدای آن است که تحول خواهد کرد. بنابراین با بازدیدهای منظم روزانه ،
اپراتور با صدای دیزل ژنراتور آشنا خواهد شد و هر گونه تغییری را درک خواهد کرد.

توجه به درجه دمای یا حرارت دیزل ژنراتور : 

درجه دما یا حرارت از جمله پارامترهایی است که شرایط کاری دیزل ژنراتور را نشان میدهد. اولین درجه دمایی که باید مورد توجه قرار گیرد محیطی است که در آن دیزل
ژنراتور در حال کار است. به ازای یک درجه افزایش دحرارت محیط ، دمای دود خروجی از هز سیلندر ۳ درجه اضافه خواهد داشت. درجه حرارت دود، روغن موتور، آب خنک
کاری، دمای هوای ورودی، دمای دود ورودی و خروجی  توربو شارژ، دمای روغن یا گریس آلترناتور و دمای سوخت باید بطور مرتب و روزانه بازدید شود و تمامی دماها نوشته و
ثبت شود و با روزهای قبل مقایسه شود تا میزان افزایش و یا کاهش آنها مشخص گردد تا در صورت بروز مشکل، ایراد برطرف شود.

توجه به پارامتر فشاری :

فشار روغن موتور، آب خنک کاری، سوخت،  هوای ورودی و فشار هوای تولید شده توسط توربو شارژ باید مورد توجه و برسی قرار گیرد. بخصوص فشار روغن موتور که در
صورت عدم توجه میتواند فاجعه آفرین باشد و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را بوجود آورد.

نشتی های موتور :
 
هرگونه نشتی در روغن موتور، آب و یا سوخت حاکی از یک مورد غیر عادی است که میتواند در فشار و درجه دما تاثیر گذار باشد و باید هر چه سرعتر رفع ایراد گردد.

میزان آب خنک کاری داخل موتور :

سطح آب خنک کاری باید بطور منظم چک و رسیدگی شود تا کمبودی برای خنک کاری بوجود نیاید. میزان نیترات و  موجود در آب در سیستم های بسته باید هفتگی تست
شود تا از ایجاد رسوب و کاهش تاثیر خنک کاری جلوگیری شود.

لرزش موتور دیزل ژنراتور :

لرزش موثر مهمی در شناسایی یگ پدیده غیر طبیعی است که دیزل ژنراتور باید هر چه سریعتر خاموش شود و علت پیدا شود.

وسایل و لوازم اندازه گیری :

وسایل اندازه گیری دقیق مانند دماسنج و فشارسنج تنها عامل شناسایی پارامترها هستند و حتما باید از سلامت آنها مطمئن شوید. تنها دلیل بازدید روزانه و ماهانه همین
است.

میزان مصرف سوخت :

 یکی از بهترین عوامل در شناسایی بازدهی دیزل ژنراتور میزان سوختی است که مصرف میشود. افزایش در مصرف سوخت حاکی از عدم تنظیم در بعضی قسمتها نظیر
انژکتور و سوزن ها و تسمه تایمینگ و… میباشد.

رنگ و میزان دود خروجی از اگزوز :

مقدار و رنگ دود خروجی حاکی از اشتعال موتور شما است. دود سیاه به منزله اشتعال نامناسب که کمبود هوا و یا زیاد بودن سوخت را شامل میشود. دود زرد رنگ نشان
سلفور زیاد سوخت است.دود آبی رنگ حاگی از روغن سوزی و دود سفید وجود آب در سوخت است.

سطح روغن کاری موتور :

سطح روغن موجود در کارتر باید بطور با نظم چک شود تا کمبود روغن تاثیری در فشار آن بوجود نیاورد.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

deli گلچین جدیدترین منابع در اینترنت تجربه های آموزشی قرآنی از تهِ دلم آموزش تعمیرات موبایل | نمایندگی تعمیرات موبایل و لپ تاپ فیزیک دهم دوره دوم متوسطه گروه نرم افزاری تابش | Tabesh Softwar Group روانشناسی فروش و مهارتهای فردی