دیزل ژنراتور اگر چه 1 دستگاه مستقل و کامل میباشد که سوخت گازوئیل یا گاز را تبدیل به الکتریسیته (برق) میکند، ولی در واقع از دو (2) جز اصلی که یکی موتور دیزلی و دیگری ژنراتور الکترونیکی ساخته شده است که با یکدیگر کار میکنند.
سرویس آموزش و آزمون برق هوبارت صنعت :
مولد برق (دیزل ژنراتور) سوخت دیزلی را برای تولید حرکت یا به دوران در آوردن ژنراتور میسوزاند و ژنراتور دیزلی حرکت تولید شده را تبدیل به برق یا الکتریسیته میکند. این دو با یک میل لنگ پیستون به هم متصل شده اند که باعث آسان شدن جابجایی حرکت از موتور به ژنراتور میشود. دقیقا زمانی که میل لنگ پیستون توسط موتور میچرخد به دلیل پیوستن به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور نیز میچرخد و این حرکت با سرعت بالا باعث چرخش و دوران آهنربای درونی سیم پیچ ژنراتور شده و الکتریسیته تولید میشود.
همه کارهای توضیح داده شده دیزل ژنراتور های مدرن بر مبنای القای الکترو مغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی دیزل در سال ۱۸۳۱ میباشد. کشف فارادی دیزل این بود که جریان بالای بار مصرفی الکتریکی میتواند توسط حرکت رسانای الکتریکی مانند سیمی که شامل بار مصرفی الکتریکی در میدان مغناطیسی است القا شود. این حرکت تفاوت ولتاژی را بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد میکند که در عوض باعث میشود بار مصرفی الکتریکی جریان بیابد و جریان الکتریکی تولید شود.
دیزل ژنراتور ها علاوه بر دو جز اصلی شامل اجزای دیگری نیز هستند چرا که بدون این کالا نمیتوان استفاده کرد :
۱-۱-موتور
۱-۲-ژنراتور
۱-۳-مخزن سوخت ژنراتور
۱-۴-رگولاتور ولتاژ
۱-۵-سیستم خنک کننده
۱-۶-سیستم روغن ژنراتور
۱-۷-شارژ باتری
۱-۸-سیستم کنترل
۱-۹-سکوی اتصال
۱-۱۰-سیستم دود خروجی ژنراتور
دیزل ژنراتور کامینز، دیزل ژنراتور پرکینز، دیزل ژنراتور کامینز چین، دیزل ژنراتور ولوو، دیزل ژنراتور لوول، دیزل ژنراتور دویتس، دیزل ژنراتور و کانوپی و….
در مواردی خاص بدلیل شرایط محلی استفاده از دیزل ژنراتور ها مانند جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز و یا آسیب های احتمالی ناشی از عوامل جوی و یا نزدیکی به مناطق مسی و تجارب برای جلوگیری از آلودگی صوتی، می بایست از دیزل ژنراتور های پوشش دار (Canopy) استفاده نمود. این پوششها براساس هدف، بایستی دارای ویژگیها و مشخصات فنی خاصی باشند و توسط متخصصین و مجریان این امر تولید شوند.
در مکان هایی مانند بیمارستان ها، هتل ها، مکانهای تجاری و اقتصادی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و صدها موارد دیگر که بایستی صدای دیزل ژنراتور حداقل میزان ممکن باشد از کانوپی استفاده میشود.
گاز ژنراتور چیست؟
ژنراتور گازی وسیله ای است که با استفاده از سوخت گازی در موتور ژنراتور، انرژی الکتریکی را ایجاد میکند. همانند دیزل ژنراتور ها توان این نوع ژنراتورها از زیر هشت (8) کیلو ولت آمپر تا ۱۲۰۰۰ دوازده هزار کیلو ولت آمپر قابل دسترسی میباشد. نکته مهم در انتخاب ژنراتور گازی سوز، موتور آن بوده که باید بر پایه موتور گاز سوز طراحی شده باشد. اکثر موتورهای دوگانه سوز یا تبدیل دیزل به گاز برای استفاده از گاز شهری گاز مایع مناسب نبوده و پس از مدتی مشکلات فراوانی را در قسمت موتور برای اپراتور یا کاربر ایجاد میکند.
دیزل ژنراتور پرکینز ( Diesel Generator perkins )
دیزل ژنراتور ها وسایلی یا دسنگاههایی هستند که سوخت دیزلی یعنی گازوئیل (نفت گاز) را به الکتریسیته یعنی برق تبدیل می نمایند. این دستگاه های خودکار، به خودی خود از دو بخش موتور دیزلی و دینام ( آلترناتور ) ساخته شده اند. موتور دیزلی که با سوخت های گازوئیل یا گاز شهری یا مایع را برای تولید نیروی محرک برای دوران ژنراتور می سوزاند و پس از آن ژنراتور دوران را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می نماید. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکتریکی) توسط یک میل پیستون یا میلنگ به یکدیگر متصل میشوند و به این ترتیب، حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای (استاتور) ژنراتور منتقل می شود. موتور دیزل با یک احتراق داخلی ی کوچک روشن می شود که باعث به حرکت در آمدن پیستون داخل موتور می شود. در موتور دیزلی وسیله ای بنام هدایتگر یا گاورنر جاسازی شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی (گازوئیلی) را تحت تحلیل و بازدید در می آورد. که این کار سبب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود. مصادف با چرخش میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا و پایین، باعث چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود. سپس با استفاده از قانون القای الکتریسیته، الکتریسیته (برق دی سی) تولید می کند. کلید گاورنر (هدایتگر) هم به موتور اجازه می دهد در صورت اضافه مصرف با بالابردن سرعت الکتریسیته مورد نیاز را تدارک نماید، تا در صورت اضافه یا افت ناگهانی در مصرف کنندگان برق میزان تولید برق را کنترل نماید. حال دیزل ژنراتور ها که از ترکیب موتورهای دیزلی (گازوئیل) و ژنراتور الکتریکی (آلترناتور یا مولد برق) و بخش های دیگر ایجاد شده اند، ابزاری هستند برای تامین برق در شرایط نبود برق اصلی. از تامین برق اضطراری ( استندبای ) در حد چند دقیقه گرفته تا تامین برق کشتی و قطار و ترن در این بازه زمانی قرار می گیرند. کار شرکت های فعال در این زمینه، ارائه خدمات تخصصی برای تعمیر، نگهداری و کوپله دیزل ژنراتور هاست. در تولید انرژی الکتریکی مولد (آلتر ناتور) به ماشینی گفته میشود که از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. تبدیل بالعکس انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی توسط موتورهای برق صورت میگیرد. موتورها و مولدهای برق الکتریکی از جهات مختلفی دارای تشابه های زیادی با یکدیگر هستند. منبع تامین کننده انرژی مکانیکی ممکن است توربین بخار، توربین آبی، توربین بادی، توربین حرارتی یا یک موتور احتراق داخلی باشد.
درباره این سایت